Monday, October 05, 2009

Special Assistance Udara A.S.I.A adalah Tak Spesel

Hello people..I'm backkk.. hhehehe..

Patutnye hari nih keja.. tapi akak cakit gigi..
So dengan gigih nye dentist bagi mc..
akak sukeee..
Cayang dentist akak..
I'll see you in another 6 month okeh Dato' doktor..
Kalau i ingat lah.,.
Kalau tak ingat.. insyallah i'll see you sebelom 6 years lah kan.. huhuhu..

Okeh..
Mari kite cerita pasal Kuching Sarawak..

Tapi sebelom tuh nak cerita pasal Travelling pegi dan balik dulu ok..

Travelling pegi..

Flight pukul 710 pagi!
Remind me again apsal aku bangang sangat pegi book this ungodly hour...
Flight pukul 7 pagi meaning kuar umah pukul 445 pagi dowh..
Meaning kena bangun tido pukul 4 pagi dowh..
huhuhuhuh..
Habis kemas beg baju pon nak dekat kol 12 malam..
So harus aku jet lag sebelom pegi pon lagik..hehehhe..

Tapi takpe lah..
Holiday punye pasal.. laju jek aku bangun pepagi bute nak bersiap ke airport..
Dan aku sure pukul 7 pagi tuh murah tambang nye..sebab tuh aku pilih..hehehe..
Totally cheapskate okeh.. aku mengamalkan dasar "sokong dan pilih tambang paling murah"..
Walaupon travelling time pelik2..hhhahaha..

Kitaorang gerak 2 kereta.. (me + my husband + my sister + my father + my step mother + my grandmother)
Since 6 orang...and waktu travel pon pelik..kalau nak amik taxi kena 2 @ kena amik van..

2 taxi @ van + surcharge waktu pelik2 = MAHAL

So kitaorang drive sendirik pegi sane..
Park 2 keta selama 3 hari..
Maximum parking fee per day is only RM36.50..
So kali 3 hari x 2 kereta..still better than amik 2 taxi..

Sampai jek kat tempat check in..
Dan bermula lah zen tak bagos aku..

Aku memang BENCI gile lah kalau customer service macam C*bai (pardon my language..saye biase nye sangat sopan santun)..or worse kalau diorang double standard..(ingat duit orang melayu tak laku ke? ingat duit omputih jek ke laku?)
Memang rase nak lempang2 jek kalau org jage kaunter tuh over berlagak macam dia bini Tony Fernandes ajek..
Setakat jage kaunter nak berlagak bagus..pegi lah mampos kan..
And kalau kau rase kau tanak layan customer..kenape kau pegi apply position tuh kan..
Kau pegi lah jadik tukang cuci jamban jek..then kau tanak layan orang kau punye pasal lah kan..

Apsal aku marah2 nih? Kate holiday kan?..

Sebab aku dah request 3 hari sebelom travelling date tuh.. untuk special assistance kan..
Opah mane lah larat nak panjat tangge kapal terbang..
And we're willing to pay pon additional charges untuk special assistance tuh..
Dah la kena call 2-3 kali untuk confirm request..each call pulak kena tunggu lame nak mampos..dekat setengah jam.. huhuhu..pehtu diorang nih tanye soklan2 bodoh plak..


Bila check in.. amoi yg bermuka macam ponggong tuh pon dah cukup bagi aku marah..
Tapi aku sabar lagik..
Amoi tuh suruh pegi kaunter lain.. untuk special assistance..
Fine lah kan.. dah la cakap macam nak tanak jek.. pon dah wujud perasan aku nak menampar org di pagi hari dah time tuh..

So pegi la kaunter lain nih..
Ade plak 2 mamat bangang nak mampos..
Mamat sekor nih.. belom pon check system..
Dan cakap macam nih..

"Haa..kalau tak request 2 days before takde..!"

Macam bangsat kan.. kau check dulu system kau boleh tak?
Aku memang bengang kalau orang buat keja macam cilake nih kan..
Belom check dah assume..
So nada suara aku dah naik lah satu decibel kan..

"Ye lah.. saye dah request lah tuh 3 days before..sebab tuh saye tanye nih!"

Aku dah buat muke tak puas hati dah time nih..
So mangkuk yg sorang lagik nih pon check la system..
Pehtu suruh plak aku pegi kaunter lain jumpa officer untuk Ambulift..

Muke aku pon dah macam taik dah mase nih..
Matching lah dengan muke taik diorang tuh kan..

So pegi lah another different kaunter..
Korang rase lah kan..kalau org tuh betul2 cacat..without accompanying person..memang dah kena tinggal kapal terbang lah kalau asek ting tong macam bola ping pong..

Seb baik kaunter nih okay..
And dia kata tunggu kejap ok.. nanti ade orang datang assist.. (kena bayar RM12)...

So tunggu la lagik..
Bila budak nih sampai..dia tanye nak check in sekarang ke?
Aku kate tak lah kan.. lame lagik mase tuh.. nak gi breakfast dulu..
So dia kata takpe.. nanti nak dekat time..tunggu depan tuh..
Hello..aku bukan buduh.. aku mintak la no. tepon dia kan..
Nak tanak jek muka dia bagik..hahaha..
nasib kau lah kan labu..

So kitaorang pon makan..
Aku punye marah masih bersisa time nih..
Tapi sebab dah makan cool lah sikit kan.. hehehe..

So lepas makan.. pegi lah tunggu kat depan gate tuh..

Pehtu datang la mamat india nih..
Pehtu tanye.. oh..nak assist ye..
Aku cakap ye.. (Opah atas wheel chair ok..kitaorang bawak wheel chair sendiri)
Dia reply .. "oh..boleh jalan tak?" --> bodo kan soklan nih pade org yg di atas wheel chair!
Tapi aku layan kan saje.. aku kate " boleh la jalan sikit2.."

Dia cakap lagik.. "oh..nanti boleh naik kapal terbang sendiri tak?"

Memang lah nak carik jalan nak kena marah ngan aku kan..
Naik semua darah aku sampai kepala..

Aku reply lah .." Hahhh..tak boleh lah..sebab tuh lah i dah request special assistance!"

Kau tau dia reply ape.. "ABES TUH MACAM MANA?"

Patut tak aku mengamok tukar kaler hijau sekarang jugak?

Ade ke patut dia tanye aku macam mana? patut nye aku lah tanye dia macam mana kan?
Aku dah nak carut jek mase nih.. memang betul2 mencabar keimanan jek service AA pagi nih kan..Masuk nih dah 3 orang tanye aku soklan yg same..

Aku pon reply dengan nada dah naik 2 decibel..(note: aku tatau sebenar nye decibel tuh berapa kuat.. adekah bersamaan dengan secupak beras atau sekati bawang..huhuhu)

"That's why lah we've request the special assistance service.. kalau setakat nak sorong keta tolak sampai depan tangge plane kitaorang pon boleh buat sendirik!!!..we need the Ambulift service"..

Seb baik mamat nih cool jugak lah walaupon dah kena marah..

Dia just reply.. "oh okay..it's okay..i just nak confirmkan aje.."

Hotak kau lah nak confirm.. dah 3 orang dah confirm sebelom nih..pehtu siap tanye plak aku macam mana kan.. aku assist kau ke kau yg assist aku kan..

Pehtu dia pon tolak la opah ngan muka tak puas hati.. hahahah..
Lantak la.. asal mission aku nak naikkan opah berjalan lancar pagi nih..

So kitaorang pon gerak lah follow dia kan..

Sekali kena plak tahan ngan orang jage gate tepi tuh..
Memang rase nak mencarut kaw kaw lah..

Dah sah sah lah aku mase aku beli bag tuh tulis "Cabin size"..
And since aku tak purchase awal2 utk check in bag..satu bag dia nak charge RM20..
Kitaorang ade sorang satu beg..hahahha..
harus lah tanak kan.. lagikpon beg pegi bukannye berat pon..
Tapi cilake tuh insist kata beg aku berat..

FINEEEEE... tepi jalan tuh jugak..
Aku transfer barang2 aku daripade satu bag..jadikkan 2 bag..(seb baik aku ngan leman memang slalu travel dgn satu beg kosong extra..)..
Memang rase nak nangis dah lah mase nih..
Sebab dah terlampau stress!

Lepas masok tuh..
Dah sampai sarawak pon aku bengang lagik..
gahahhaha..

Seb baik lah leman pujuk2 aku..
Kate dah la.. jgn marah2.. kate holiday mood..

So itu lah dia cerita hari perjalanan kitaorang..

Hari perjalanan pulang plak..

To cut a long story short..
Diorang kat sini pon blur sotong jugak on the "Special Assistance" service nih..
Tapi at least cakap baik2..muke pon manis jek..
So aku takde lah marah sangat..

Diorang takde ambulift service..so 3 orang yg gagah terpakse angkat opah + wheel chair naik plane..hahahha..

Dalam flight..
Aku dok sebelah leman..
Tetiba nampak pramugara nih lalu..

Terus eksaited macam nampak artis..
hahahhahaa....

Aku nampak Edan bakal adik ipar peej..
Hensem okeh.. mmg sangat padan lah ngan tunang cantik dia tu..hehehe..

First time aku aku plane fokus tengok pramugara kasik instruction kecemasan tuh..
hahahahhaha..
Lawak siut.. leman geleng kepala jek..

Aku ingat nak tegur dia mase turun tuh.. tapi aku turun ikut pintu lain.. heheheh..

Bila turun..
Terus bergosip ngan ayong..
Rupe nye dia pon perasan jugak..
Tapi ayong sempat tegur.,.
Mase tengah orang2 tuh nak naikkan Opah..
hehhehehe..

Lawak gile..
Nampak Edan kitaorang eksaited macam nampak artis..hahhahaha..

So conclusionnye:
First experience kitaorang dengan "Special Assistance" Air Asia adelah satu pengalaman yg tak best.. dan sangat stressful.. dan tak teringin nak ulang soon.. So kalau korang travelling ngan disable person..bayar jek la lebih naik full service carrier..

Dun get me wrong..aku mmg suke jek travel dgn AA..even mase keja kat 5 star value carrier pon aku naik jek AA utk personal travel kan..hehehe.. tapi service di atas tuh mmg tak memberangsangkan..

Post nih dah panjang..dan hari dah malam.. next one lah kite citer on Kuching ok.
Nitey nite.

3 comments:

C-I-K-I-N-T-O said...

owh sgt cibai yer coolie2 kat situ..darah saya pun trus naik kat kepala..adoi..awat la deme bengap benor..kot yer pun kena keja pagi buta kan..hadoi la AA..ptt la 'Dania' dh tukar company..hahahaha

a.z.n.e.e said...

itu namanye pemalas!!! makan gaji bute!!

Linda Hussin said...

Aku pn baran dgr cerita ko tu. Aku rasa la org yg keje utk suctomer service ni mmg kna 'Mesra Alam' 24-7. Even time tido pn kna practice senyum. Kalu idak mcm ni le jwbnye. Nak nak lg kalu tak ikhlas bekerja... (aku dh start mengarut) hihih