Thursday, July 10, 2008

Me & My Wedding

Diam tak diam dah nak dekat setahun me being Mrs Leman..Seriously tak sedar langsung masa berlalu..Rasa macam baru kawen last month jek..Sejak kawen aku tak penah blog saat2 aku bergelar isteri..so here goes..

1 week before my wedding day..Hati aku kejap happy kejap sedih..happy sebab nak kawen dah...sedih sebab teringat arwah mak..Aku ingat lepas aku balik from KL to Perak..singgah tido Kampung semalam..And sebelom balik umah kat Ayer Tawar..hampir banjir kawasan perkuburan tuh aku menangis..Sedih..if only my mom was alive..She will be the happiest person besides me on this wedding..

Few days before the wedding..Sebuk supervise auntie auntie siapkan bilik pengantin..kemas2 umah..Susun itu ini..supervise budak budak pasang pelamin..tengok orang pasang khemah..
Pasang khemah tapi tak pasang skirting lagik..gile stress aku tengok..

The day before my wedding..Ada majlis khatam al-Quran..ohmigod..mak sangatttt nervesss nyehhh..And on the event..can't really lafaz alQuran well cause I'm crying too much..Seeing all of my arwah's mak frens in their zanji uniform (arwah mak pon join zanji..siap bawak solo lagik!)..I really can't handle it..before start ngaji pon aku dah teresak esak..ayong jugak..Seriusly..sangat sedehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hariini..tak dapat aku nak describe macam mana..sebagaimana happy nye aku nak kawen/..sebanyak itu jugak lah kesedihan aku teringat kat mak..

The nite before my wedding day..Malam nih ade berinai kecil..aku rasa aku paling cantik masa nih (boleh ke puji sendirik masok bakul nyah?)..Malam nih make up sendirik jek..dok sensorang posing posing atas pelamin.. Memula hajat di hati nak nikah malam nih..and then berinai besar sandingmalam ngan leman skalik..tapi side leman takmo plak..so terpaksa la aku posing sorang2 jek atas pelamin..pakai baju kebaya yg aku beli kat jakarta..serius cantik nak mampos (the kebaya..not me..walaupon aku rasa aku pon cantik jugak kan..ngeheheh)..
Malam nih pon ade tahlil kat umah..

Then lepas aku dah berinai kecil..masa tuh kol 1030 malam..aku tengok kat luar orang tuh tak habis pasang skirting lagik..And skirting yang di pasang kaler MERAH UMNO!!!Oh migod..benganggggggggg gilerrr..I ordered Maroon..Then stupid moron tak reti differentiate Merah umno ngan Meroon..And quality zero..macam aku pasang sendirik..tah tah aku pasang lagik cantik..Dah la bayar mahal..sakit betul hati aku masa tuh..

Boleh bayang bakal pengantin kuar umah marah marah..Dah la stress nih nak kawen besok khemah tak siap pasang lagik..Memang cilake btol buat life aku miserable...Then aku dah abes marah marah..aku pon dah give up..Mampos la besok kalau tak siap tetamu makan kat lantai..huhuhu..

Then lepas tuh aku terlampau stress..and dah menangis lagik..Bengkak mata menangis sedih siang tadik pon tak hilang lagik..Then masa tengah nangis and masok bilik..
Shaz, Raf and Nizam sampai dari KL..They are TRULY MY SAVIOR!!Shaz's take one look of the situation..and said..

"Eh..kau nih kenapa nangis nangis besok nak kawen nih! Nanti Mata bengkak kat ke tak cantik!"
Diaorang tuh tak habis pasang khemah aku..dah lah huduh..kaler merah umno plak tuh..ahhhh..stress..

"Chill la babe..yang penting besok kau kawen ngan Leman..yang lain lain tuh tak penting..khemah merah umno ke ape ke..besok kau dah nak kawen dah..tuh yang penting"..
And I take a deep breath..and her words hit home..she's so right..Nothing else matter as much as being Leman's wife..

We end up sleeping at about 130 am..me being too nerveous to sleep..huhuhuhhu..
The morning of my wedding..Rasa nak tercirit semua ade..nak breakfast pon tak lalu..Makan sket..and siap siap pakai baju untuk nikah..The dress (baju kurung modern) --> my arwah's mak's baju lace putih yg sangat cantik..I've altered the dress to fit me..and my cousin Sari dah jahitkan penuh satu baju ngan manik manik kaler pink..Kalau hantar jahit kat kedai mau beribu..She took few months to complete the whole dress..Thanks Sari..I love it..and since baju nih baju lama..aku nak fitting baju pon tak berani banyak kali..Sekali masa nak sukat..sekali masa test lepas alter..then taruk dlm almari..then selama beberapa bulan tuh..pernah try sekali jek lepas Sari dah abes jahit manik..it fits nicely..tapi bila nak bukak terseksa..and takut fabrik koyak..So masa nak pakai untuk sanding tuh..agak nerves takut dah gemok tak muat baju..but it fits nicely...with few cm longgar..(skrg jgn haraplah muat nak masok kan!)

At MAsjid..Sekali lagi di uji..Tuan Tok Kadi lambat sejam setengah..Mak yg mula2 dok bersimpuh ngan ayu..dah la baju berat selendang serabut bagai..tok kadi leh lambat..hati risau jugak..but the feeling of happiness superceed all other feeling..and yg penting Leman and his family pon dah selamat sampai..So menunggu lah tok kadi dengan penuh debaran..

Tak sempat nak sedih sedih sangat sebab Abah dah menggelupur nak balik sebab atter dah nikahkah, jam dah pukul 11.45 camtuh, and kitaorg semua kat masjid lagik..
Abes jek baca doa abah terus mintak diri nak balik..sebab tetamu nak start dtg dah..aku salam and cium abah pon kelam kabut aje..

Selesai sarung cincin segala..

Turun jek kereta after balik dr masjid..aku practically berlari masok umah..giler betul pengantin berlari,...ahahahha..sebab aku nak mekap again (basuh muka after mekap nikah tadik)...
Selesai bersiap..

TUP...BLACK OUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Terlebih pakai letrik..bayang kan aircond pasang kat all 4 rooms + hall + dapur..
Kipas pon pasang kat segenap penjuru..khemah agik...
Aku dah abes stress dah nak pikir sepanjang organize majlis aku nih..
Walaupon aku terbayang "Shit..Canne nak sanding gelap2 nih..canne nak tangkap gambar..abes la tak glamer pelamin mak yg ade lampu lap lip tuh..uhuhuhuh.."
Then dengar kompang..pengantin lelaki @ suamiku dah tiba..
Aku redha jek la..

Aku turun tgk org dah penuh...pelamin gelap..aku redha lagik..
Then kuar..panas nak mampos..
Salam suami..berdiri tgh panas..Then aku langkah jek masok umah balik..lampu dah ade..
MIRACLE...alhamdullillah...
Selesai semua..tetamu tak putus2 hadir sampai kol 6 petang (walaupon kat kad tulis sampai kol 4 jek)..

Aku pon tak menang tangan nak layan semua kawan2..

Thank you very very much to all frens..
Sayang sangat and terharu sgt..
Ade yg dtg all the way from Penang, KL and Johor..
Kol 6 baru aku salin baju..and by the time photographer suh berposing posing ngan suami..
mekap aku mostly dah tanggal..huhuhuh....

Malam tuh salin baju and tangkap gambar jek..memula ingat nak sanding..tapi batalkan saje hasrat murni ku..
Penat nak mampos!
Aku malas la nak taip dah..len kali jek la aku sambung..
Pokok nye..aku cuti sebulan untuk wedding nih...heheheheheh...
Heaven!

And I loveeeee being a wife...after 1 year still rasa cam tgh honeymoon..
Hopefully leh rasa cam nih forever..Amin..

PS : Sayang Loves you Abang..Mwwaaahhhssss.. Congratulations...Happy 1st Anniversary!

No comments: