Wednesday, July 13, 2011

Good vs. Bad

I've received a reply from the feedback team.
Bagus. Efficient.
Macam nih baru good customer service.
 

Thank you for emailing AirAsia.

 

In response to your email, we are extremely sorry to hear that the Call Centre agent service did not meet your expectation. We recognize that your call to Premium Line could have been better handled.

 

We would like to inform you that, Go Holiday is designated different contact centre. Reason being, their booking is a package booking that Call Centre does not have the access to retrieve package booking.

 

However, the agent should have attended to your inquiry first before advice you to contact Go Holiday. We have forwarded your feedback to Premium Line floor manager for their kind action.

 

Sorry for any inconvenience caused.

 

Should you need any further assistance please submit online form and for simple inquiry follow us on Twitter (http://www.twitter.com/AskAirAsia) or chat with us on live chat for immediate assistance.

 

Kind Regards,
Mani
Customer Care

 
_________________________________________________________
 
Anyway, two of the things yg dot memang takleh tolerate are:
 
1) Bad customer service
2) Double standard
 
Kadang2 dua nih related tau.. Sebab ko double standard maka nye ko bagik bad customer service..huhu
 
There's a saying "Customers are always right!"
 
Ade sebab orang tu buat motto begitu..
And as a customer.. i believe that's my right..
 
Anyway, kita nih pon bukan jahat and keji sangat..
Buat mintak ko cium tangan kilat kan kasut ke pon..
Anything beyond the normal service is acceptable..
 
Contoh paling simple, kalau lunch time kat KLCC..
Certain tempat memang ramai orang nak mati..
 
Ko dah duduk beberapa minute pon waiter dok lalu lalang buat tak nampak ko kan..
 
So macam aku, torelance limit aku medium.. Tapik kalau aku lapa gile tahap boleh makan budak, tolerance limit tuh jadik low..
So kalau aku dah terpacak khatam menu patblas kali, takde ciri2 ko nak datang amik order..
Plak tuh boleh amik order table lain yg datang lagik lambat daripada aku..
Kalau mood aku baik mungkin aku bawak bersabar lagik 10 minit.. Normally by that time if you have any sense at all you'll come by alredi kan..
Kalau tak, kecuali aku teringin sgt something from kedai ko, aku akan blah pegi kedai lain..
 
But normally kalo ko kuar lunch time office hour, nak menunggu tu dah satu hal, nak pegi carik kedai lain dah satu hal lagik..Kang merah lak punch card aku.. hehehhe..
 
Tu part ordering..
Belom part menunggu makanan sampai..
Ini paling mencabar minda..
 
Aku pernah tunggu sampai dekat sejam baru makanan sampai..
Tuh pon dah komplen 3 kali...
Ikut hati nak jek aku masuk dapur tolong masakkan..
 
Bukan order pelik pelik macam siput laut ke ape..
Kengkadang tuh order set lunch jek..
Itu pon lembab..
Paling tak bleh blah bila kawan2 ko semua dah dapat, tinggal tulang jek semua dah abes makan.. hahahahhaha..
Mase nih memang boleh menaikkan kemarahan..
Kalau restoren ade bintang, confirm aku panggil manager dia..
Kalau dah dekat sejam.. sorry sorry tak main aa..
Paling tidak desert free ok.. heheheh..
 
So bila customer dah marah.. Ko takbleh bagik jawapan yg akan menaikkan lagik darah customer tuh..
 
Ade satu kes, Aku mintak tolong waitress tu check kan makanan aku (untuk kali yg ketiga).. sebab aku dah tunggu 50 minit..
So pada minit yg ke 51, makanan aku sampai...
Aku tanye tadik baik baik jek.. Bila makanan sampai, pon aku cakap baik2.. boleh tak dia tolong panggilkan manager dia..
 
Sebab no point ko marah budak2 waiter nih.. Nak express anger biar pada pihak yg betul.. hehehhe.. unless memang adik tuh screw up your order.. tuh mmg layak kena marah tuh.. hehehhe..
So aku cerita, aku dah tunggu makanan 51 minit baru sampai (sumpah tak exegerate ok timing nih.. Kan San Francisco Steeakhouse)
 
Manager tuh dengan kerek cakap:
 
"Actually during lunch time or any busy period, it's normal for customer to wait for 20 - 30 minit!"
 
Hellooooooooooo..
Tadik tak berapa marah sekarang dah marah..
Kan aku cakap 51 minit.. kalau 30 minit aku pon tak complain la basikal..
So kena la bidasan aku cakap kalau "Exactly! 20 - 30 minutes.. but i've been waiting for 50 minutes, and my fren has even finish eating. Are you telling me this is normal??"
terus makcik tu diam.. Dia tatau ke aku nih loyar (lawyer).. Loyar buruk.. hehehe..
Ingat boleh bodoh2 kan aku senang2..
 
Tapi ko pon tengok la keadaan dah tempat..
Aku jarang marah orang tengking2 unless ko start kurang ajar ngan aku dulu ok..
Kalau setakat makan kedai tepi jalan, takde de ko nak panggil2 manager nih segala kan..
Kena lempang ngan mamak tu ade karang.. hehehe..
 
Issue ke2.. Double standard..
 
Nih memang pantang betul..
Obvious ok kalau orang double standard nih..
Sadly.. it's usually from orang melayu to orang melayu (customer)..
 
Ko ingat aku tak bawak handbeg LV..
Aku tak pakai kasut Gucci..
Duit aku nilai dia kurang 50% ke?
 
Bangang kan orang2 macam nih..
 
Take example kat Ben's KLCC..
Mamat yg jaga pintu depan tuh.. kerek nak mampos ok..
Senyum mmg jgn harap la..
Berlagak macam dia major shareholder..
Padahal kuli cabuk jek.. huhuhu...
 
Ade sekali tu leman sampai dulu..
So dia tgk takde org queue..
And takde org jaga kat depan..
So dia menonong la masuk duduk kan..
 
Sekali mamat nih marah dia..
Cakap sape suruh masuk..
Pehtu suruh dia tunggu balik kat luar sampai dia panggil..
 
Memang dia bernasib baik mase tuh..
Sebab laki aku tak complaint..
Laki aku tak cerita pon kat aku bila aku sampai..
Kalau tak ko tau la tinggi rendah nye langit tuh..
Kurang ajar tak bertempat..
Mentang2 laki aku orang melayu..
 
Tapi.. kalau ngan Juju (kawan baik aku)..
Punye la baik..
Kalau boleh carpet merah pon dia nak bentang kan..
 
Mentang2 la si ketot tuh cantik.. (sorry ketot :P)
Bawak semua branded2..
Kawen ngan mat salleh..
 
Jauh sebatu dia dah datang tegur ok.. (sebab aku jugak pernah lunch ngan Juju kat sini)..
 
Padahal sama kerap jek aku datang makan kat situ ngan Juju datang makan kat situ..
 
See.. that's double standard..
So kawan2.. tolong la jgn jadik double standard.. not nice ok..
 
Jgn ko ingat sebab dia orang melayu.. cakap melayu.. duit dia tak laku..
Sebab tu la.. kengkadang bila aku nak mengamok.. Aku cakap omputih..
Sebab dah cakap melayu baik baik tak paham2 jugak kan..
Nak kena speaking london baru nak take me seriously..
Bodo piang..
Zaman sekarang semua orang tau cakap omputih la bahlol..
Nothing to be impress..
So just because i choose to cakap melayu ko jgn assume aku low class ye..
 
Hahahahhaha..
Panjang berjela2 macam post meluah perasaan..
Padahal takde pape pon..
heheheheh
 
Cepat la hari jumaat..
 

2 comments:

dhr said...

Salam & hi Dot! betulla, double standard ni memang berlaku di kalangan melayu je. My husband & saya pun pernah kena. Mentality diorang ialah: Melayu = takde duit. Lagi-lagi kalau masuk kedai branded tapi pakai kasut bata je kan.

lylie said...

Kalo dot ngn leman pun dorg lyn cenggitu...apetah ai yg mmg muka melayu tulen ni kan...aishhh..x patut..