Tuesday, May 25, 2010

Down Memory Lane: Part II













Wedding Planning: Facts & Lesson Learnt

1) Pemilihan tarikh
Sekarang kan trend org kawen pilih date cantik2..hehe..macam dot nak tarik 070707..kebetulan jatuh hari sabtu..so ok la..setengah orang nak kawen mesti nak musim cuti sekolah..tak kisah la bila pon tarikhnye..asalkan tok kadi available takde hal..jalan..Tapi bear in mind lah some of the risk..macam tok kadi lambat sebab banyak pasangan nak di nikahkan..pengantin lelaki lambat sebab jalan jam.. (kalau kawen ngan orang ayer tawar insyaallah tak jem punya..hahhaha..sebab jln dah 4 lane sekarang)..Apepe pon..pilih lah tarikh yg di persetujui kedua belah pihak..try la to give and take..macam dot..I prefer to nikah on friday or saturday, and have the reception on next day.. Tapi ape kan daya..bakal ibu mertuaku mase tuh tak nak..dia nak jugak nikah sanding satu hari..senang kata nye..alhamdullillah semua selamat..itupon seb baik bapak ku tak tercirit baju melayu dia sebab kelam kabut mana nak kejar majlis nikah and mana nak sambut tetamu pulak..hehehhe..

Verdict: If possible, buat la asing2 senang..tak terkejar nanti..and kalau boleh takyah la wat majlis nikah malam2..skrg nih macam kes (mmg la ajal maut tu di tangan Allah kan)..just minimize your risk as much as you possibly can ok.

2) Venue
Umah lebih meriah..tapi penat pon extra lah jugak..Macam side pompuan, senang buat kat umah sebab kalau nak nikah pon nak kena naik khemah jugak kan..(boleh je tak payah kalau dah nikah kat masjid kan sebenarnye..hehehe).. Ikut la selera dan duit masing2..

Verdict: If I can turn back time..memang aku ajak abah buat majlis kat Dewan Ku Tien tuh jek..(walaupon nanti kalau bersanding penuh gambar2 cine yg tak sure masih idop atau tak sekeliling dewan tuh..hahahha)..Mase aku kawen..musim lalat nye..bapak aku siap panggil exterminator (amende tah nama pemusnah insects tuh) tuh..hahahha..tapi kelakar org tuh pon kata takleh nak wat apepe..dia advice spray minyak petrol kat atas jalan..Aku makan beradap berperang ngan lalat ok..mmg byk betul..dan panas nye ya Tuhan..ampunn..abes jek makan beradap mekap aku semua dah cair ok..aku pakai tisu caterer tuh jek sapu muka..peloh kau toksah cerita la..mmg macam sauna ngan songket bagai ok..hehe..

3) Dan lain-lain
(i) Kad Kawen - Take it from me..toksah la membazir..this one mmg kalau boleh turn back time, tak koser aku nak letak gambar bagai..dah la mahal..bazir plak tuh salah bajet..selamba koyak muka sendirik buang dalam plastic kad yg lebih2 tuh..huhuhuhu..and orang pon konferm campak jek muka aku dalam tong sampah once the majlis was done..hehe..(Tapi jgn la kedeks sangat print sendirik pakai printer kaler ngan kertas A4 nyeh)..hhuhuhu..kawen kan sekali seumur idup. (nih la motto yg menjahanamkan bank balance & menyebab kan credit cards aku berasap aku mase nak kawen..hehehe)

(ii) Baju Kawen - Ikut la kemampuan..ikut hati, mmg aku pon nak jek tempah man kajang..(i love his design)..tapi ikot keadaan poket yg bernyawa ikan..aku sewa jek la songket tu..Baju Nikah tuh dah banyak save sebab cousin sendirik tolong kan..Baju biru tuh kain beli kat Bandung..Kain murah jek tak ingat lagikpon beli 2 meter jek..upah dekat RM500 jugak campo kasut & finishing beads.. Baju ijau tu pulak, kirim plak kat ade jiran bapak aku pegi bandung, beli 4.5 meter..campo lining sekali baru dalam RM500 kot..campo upah lagik RM500..huhhh..baik aku buat pegi holiday!..hahahha..skrg pon tergantung jek dalam almari renung jek la..since tangan pon tak lepas..hahahha..
My advice, kalau duit dah tak banyak, sewa jek..sekarang sewa pon lawa2 belaka.

(iii) Mekap - again ikut kemampuan..Kalau sekarang aku kawen mungkin aku nak la spend pakai mekap artis ke.. I had bad experience with mine..malas nak ingat balik..
Tapi pikir2 kan la sendiri kalau sekali mekap beribu lepas tuh basuh tengok duit tuh masuk drain..hehehhe..but beauty is pain kan babeh (pain tgk duit abes)

(iv) Bunga tangan - Sila jgn jadik menyesal macam aku..PLEASE INVEST IN FRESH FLOWERS..biarlah kau tak makan seminggu pon nak save duit beli fresh flowers nyeh..huhuhuh..

(v) Favours - nih ikut sukati lah kan..asal ikhlas..I bought mine in Bali..bersusah payah angkut lalu kastam segala..hahahha..Takpe..kata kawen sekali seumur idop kan..and seronok oo nak prepare wedding favours nih..(Boy and Ayong, sila kawen cepat I nak buat kenduri plis..hehehe)

Dan akhir sekali..

4) Honeymoon - My advice is..SILA PEGI HONEYMOON..bullshit lah kalau ade yg cakap.."alaa..hari2 pon honeymoon ape!" Kau jgn dengar cakap setan tuh..auta tuh..dia tak pegi honeymoon dia mana tau..hehehhe..I always advice people..sila lah pegi honeymoon, dekat pon takpe asalkan namanye honeymoon..Sebab once kau dah resume life kau macam biase..with work and what not..takde nye mase nak "honeymoon hari2"..Cehhh..kalau la aku equate honeymoon aku macam hari2 yg keja stress balik lambat semua tuh..memang nangis la ok..hehehhe..so again..make sure both of you arrange for your honeymoon..Priceless ok..(Tak caye pegi tanye org2 yg pegi honeymoon :P)

Akhir kata..kepada yg dah nak kawen tuh..Have fun planning your wedding..Jangan stress2 (confirm korang stress punye ok..melainkan amik pak ngah ke jadik wedding planner..hehehe)..Take care of you health and Enjoy..

2 comments:

Anonymous said...

Hi Dot. I hope you are fine. I have been a silent reader of your blog. How do I contact you? I have questions to ask you. PM or email you maybe? That would be good.

Many thanks.

Miss Anonymous :)

dot said...

Hi Ms Anonymous.
You can contact me via zarina_mann@yahoo.com :)