Thursday, July 08, 2010

Diari seorang Holiday-holic~

I dig travelling.
Biarlah dekat pon takpe.
Biarlah skejap pon takpe.
Biarlah tak makan pon takpe.
Eceh. statement last tu tipu.
hehe.

Anyway, a fren of mine gave this remark:

"You nih asek travel aje. Banyak nye duit you tak abes2"

Sebab tahun nih sajek I've travel or plan to travel for 5 holidays dah.

1) Phuket in January
2) Miri/Brunei in February
3) Perhentian in May
4) Bandung in July
5) Taiwan in September
6) End of year holiday depending on available budget :P

The thing is.. nak kata aku banyak duit tak jugak.
Aku slalu jek travel walaupon takde duit..hahahahha..
(my sister can totally vouch this)

Sebab kitaorg menyukat baju di badan sendiri.
Macam Singapore trip last year, sgt fun walaupon takde la pakai banyak sgt duit. hehe

What i always do is.. mase Air Asia buat sale, I will book any travel destination yg agak2 mampu nak pegi nanti.

Biase nye within Malaysia, Indonesia & Thailand jek pon..
Cause kalau nak book tiket London for next year sumpah gerun ok.
Kang apepe jadik plan cancel tgh jalan tak ke nanges 3 hari 3 malam. huhuhu.

And destination yg aku book slalu nye mesti murah. Tiket So maximum i'll pay for 2 person pon dalam Rm400.

Hotel nanti nak dekat travelling date baru pikir.. hehehhe..
Mase tuh takde la rase sgt duit dah melayang beli tiket hari tu..sebab by that time shud have replenish my funds.hehheehe..

And paling senang sekali, my travelling date akan berkisar sekitar;
1) Leman's birthday
2) Our anniversary or My birthday (ishkkk..rugi gile kawen same month as birthday tau!)
3) Any public holiday yg kitaorg boleh slot in cuti (CNY/Christmas)..sebab tu ikut trend mmg every December confirm akan pegi holiday punye..hehehhe..

And we dun have any kids yet..so mmg lagik senang la nak planning pegi holiday kan..
Just the 2 of us to consider..plus ayong or abah or mirul or sesape la yg nak holiday sekali..but normally org2 yg ikut aku holiday pon senang jugak.

Sebab holiday nih, kengkadang kalau kita rancang2 sgt, nanti dia tak menjadi..
So terjah jek la..hehehhee..

Dah kata gune motto: "DUIT BOLEH CARIK"

hehehhehehe..

And another question yg org slalu tanye aku is:

"Apsal suke sangat pegi Indonesia or Thailand or somewhere near"

Dah itu jek yg mampu kan..
Nak tunggu duit banyak nak pegi Italy ke tah bile2..so ape yg ade nih kita jalan la dulu..sok esok ade duit lebih kita jalan la agik..heheheh..nih pon another holiday motto of mine :P

Anyway, kalau duit aku banyak, takyah korang nak ajar aku pegi Australia ke London ke New York kan..pandai la aku nak abeskan duit aku..hehehhe.. Tapi sebab takde la aku pegi dekat2 ade..asalkan hati aku senang pegi holiday lebih daripada 4 kali setahun..hehehehhe..

And it's not like I've never been farther.. London, Paris, Australia, HK aku dah pernah pegi jugak.. Tapi sebab tempat2 nih extra mahal, takkan la aku nak pegi selang 2 bulan kot..huhuhuh..kalau kaya pon jadik kayap weih..

So tempat2 jauh tuh mmg confirm duit kena pakai lebih..
Flight tiket pegi Aussie sorang dah boleh kaver percutian aku seminggu kat Bali or Phuket campo hotel sekali..hehehhehe..So that is why..

Hopefully in the future bertambah murah rezeki kitaorg supaya leh travel lebih kerap and jauh..hehehhehe..aminnnnnnnnnnnnnn...

For next year, aku belom beli apepe tiket lagik..sebab kalau di izinkan Allah, mak pak mertua ku nak bawak kitaorg pegi umrah taun depan..(insyaallah)..so aku taknak la book apepe dulu..

Tapi rugi tau kalau tak plan awal2..
Sebab malam nih aku nak try tukar tiket flight pegi bandung supaya awal sikit (sebab rase cam tak puas jek 4 full days..nak 5D4N..tapi kau, tiket pegi jek dah 400 hengget satu kepala..lupakan saje hasrat murniku..hahahhaha..baik aku bawak duit tuh buat shopping kan..

And lepas tu rase cam nak book la hotel kat Tune Sepang kan, sebab flight pagi..Tapi again, sebab last minit, 200 hengget satu malam.. bersamaan dengan mahal dalam kamus aku ok..so lupakan saje..baik aku tido pelok Hiro malam tu..hehehe..

So peeps..remember..proper planning is the key here.
Enjoy life to the fullest.

No comments: