Tuesday, May 17, 2011

From Penang wif food and love: Day 1

We booked our Penang getaway not so long ago..
RM637 for 3D2N at Cititel + return flight for 2..
Boleh tahan cheap kan.. Memula tuh mmg survey untuk HardRock Hotel..Tapi Hard Rock package dalam RM9++ .. Banyak tu beza boleh buat belanja kan.. hehe

So we began our journey from home..

Malam tuh terlupa print Boarding pass..
So telah try mobile check in..

First timer la kata kan..
So tahap kejakunan adelah high.. hehe..

Pagi tuh lambat plak..
Menggelupur drive pegi LCCT..
Biase la kalau percutian 3 hari kebawah mmg kitaorg pakat parking keta kat LCCT  jek..
and biase nye kalau sabtu pagi mmg parking penuh.. so sementara Leman carik parking, akak pegi la check in.. (sebab dah tinggal 15 minit jek lagik nak tutup..huhuhu)

Tapik Easy breezy beautiful youolls..
Sebab terlampau eksaited.. Terlupa nak print boarding pass untuk balik sekali..

Lepas tuh breakfast McD dulu..

Tapik flight pagi tuh delayed sejam..

Start of our journey..

Pukul 10 pagi dah selamat sampai Penang..

Carik kereta sewa dulu..

This is our ride..

Ade banyak kompeni keta sewa.. But after surveying..Orix is the bext.. sebab Orix siap offer waiver 2 jam lagik.. and full insurance coverage.. Amik pukul 11 pagi hari sabtu..return pukul 3 petang hari Isnin adelah lebih kurang RM380 campur insurance.. Rase macam mahal sebab asek compare ngan rental car Langkawi.. huhuhu..

Dah setel urusan sewa keta.. set GPD pegi Cititel Penang.. Rupe nya Cititel nih hotel yg aku selalu duduk mase business travel kat EY dulu.. hehehe.. Bila dah sampai hotel baru rase familiar.. Check in was easy.. Tapik sebab awal bilik tak ready lagik..

So kitaorg tinggal bag and kuar carik makan.. Mengada ngada kan.. padahal pagi tadik dah breakfast McD.. tapik belom sampai kol 12 perut dah bunyik bunyik macam tak makan 2 hari.. huhuhu..

From hotel dari jauh dah nampak Kayu Nasik kandar.. hahahhaa.. sebab perut dah lapar.. dot cakap ngan Leman kita belasah jek la.. Kayu pon Kayu la.. (walaupon Kayu ade kat Kota Damansara kan..hehehe).. Sekali sampai dekat2 baru nampak Kayu tutup.. huhuhuh.. Kecewa perut ku..

Tapik bila toleh kiri.. ternampak ini..

NASI KANDAR LINE CLEAR

Cantikkk.. Pucuk di cita ulam mendatang.. Terus laju jek masuk kedai mintak nasik.. hehehhe..

Mine's nasik with ayam, sotong and sayur (berpesta lemak2 dalam perut..horeyy).. and Leman's nasik with ayam, telur ikan and sayur..

VERDICT: My own personal verdict is B++ which is sama taraf ngan Kayu Nasi Kandar Kota Damansara.. hahahhaha..

Tapik sebab dia agak murah berbanding KL.. Total meal plus air was RM27!! So aku naik kan la verdict dia jadik A :)

Leman has a different verdict.. He lovesssss the telur ikan sooo muchh.. he can't stop raving about it.. hehe.. Whatever it is.. this shop is must try.. Tapi kalo ko bukan standard2 makan tepi longkang/ lorong, aku rase ko tak lalu kot.. Tapik aku ok jek.. selamat aku belasah sampai abes sepinggan.. hehehehehe..

Dah selamat melantak, baru la kita amik gambar kedai.. hahahhaha..

Pehtu balik hotel and masuk bilik.. This is the view from our hotel room.. Nice kan.. Dan kombinasi bangun awal gile pagi tadik + kenyang nasik kandaq line clear = Aku tido sampai kol 330 petang.. hahahahhahaha..

Poyo gile amik flight pepagi konon2 nak lebih banyak masa untuk bersiar siar.. tapi sampai2 bantai tido sampai petang.. hehehhe.. takpe lah youols.. kata honeymoon.. senang hati.. hehehe..

Tapik Leman tuh asek busy ngan keja jek.. stress tgk dia holiday tapik busy layan email/phone calls :P

Lepas dah freshen up semua.. Next destination is Batu Feringghi..

Menjejak goreng pisang Tg Bungah on the way to Batu Feringgi..(Most post on this for 2nd day..yup..kitaorg datang sini 2 hari berturut turut.. hehehe)

Lepas tu next stop ialah Hard Rock Hotel.. untuk membeli belah di Rock Shop.. hehe..

Mr and Mrs Mann at Hard Rock Penang.. Daripada first impression, Hard Rock Bali nampak lagi cantik.. hehe.. Tapi kalau nak compare ngan Cititel.. harussss la Hard Rock lagik cantikkk kan nyehs :P

View of Batu Feringghi.. Malam tuh kami kembali ke sini sebab siang2 gerai2 dia semua belum bukak.. huhuhu..

Life is sooo unfair.. Leman eats double the amount of whatever i ate.. but it is MY muka yg lebar 2 kali ganda than his.. huhuhuhuhuhu...

Lepas Hard Rock, we went for dinner at Padang Kota Lama..
Boleh plak GPS buat hal.. susah gile nak dapat satelite connection kat Penang nih.. So kitaorg asek la tersesat larat.. heheheh..

Aku macam ingat2 lupa Padang Kota Lama nih kat mana.. aku tau dia tepi laut.. huhuhu..

GPS bawak pegi sini.. Padang Kota Lama Parking..

So bila dah park keta (dah la nak carik parking susah)..

Dot: Husband, pegi la tanye apek tuh nak bayar sekarang ke ape?
Husband: Alaa.. tak nak lah.. nanti dia cakap cine ngan ite..

hahahahhaha.. tak ape kena tah.. 2-3 orang yg bercakap ngan Leman sebelum tu semua bantai cakap cina ngan dia.. hahahhaa.. Tapik bila kitaorang tanye..

Kitaorg: Uncle.. mau bayar berapa? Mau bayar sekarang ka?
Uncle: Cong ceng cong ceng (hahahhaha.. betul la Leman kata dia akan cakap cine ngan kitaorg)

Lepas 2-3 kali struggle nak bagitau yg kitaorg tak reti cakap cine.. baru la uncle tu jawap..

Uncle: Takpe.. esok pagi baru banyar

Haa sudahh.. ape ke hei nye esok pagi nak bayo weih.. aku nak balik KEJAP LAGI.. bukan ESOK PAGI.. hahahaha.. Rupe nya kitaorg salah parking.. tuh tempat org parking utk naik StarCruise.. hehe..

Bila tanye uncle tuh, tempat makan mana.. dia kata itu sebelah saja manyak dekat.. so lepas bayar dia singgit, kitaorg pon berjalan la pegi food court tuh.. Sambil aku merungut rungut.. "Nih salahh nih.. salahhhh.."

Sebab aku tak ingat pon food court dia rupe macam tuh.. huhuhuh.. Rupe nye mmg salah.. Bila dah seberang padang baru nampak makhamah and food court yg betul.. So alih keta pegi kat makhamah..

Me at Padang Kota Lama

Ini dia makhamah itu.. kalau korang sesat, sila carik makhamah nih..confirm jumpa food court tuh.. Boleh la parking kat depan makhamah..

Yeszaaa.. Pasemboq!! Memang ini yg saya carik.. Superb tapik agak mahal.. Amik sotong 2 campo beberapa keping mende2 lain.. Total RM19 !! Aku boleh dapat rojak manjung satu dulang ok.. hehehhe..

Walaupon Pasemboq dia sangat best.. Menangis la Wahab Cendol Best in Town tuh kalau makan pasemboq Ghani nih.. hehehe.. Tapik rojak manjung tetap lagik bestest :P

Husband wif laksa penang.. Tapik tak sedap pon.. Sedap lagik laksa AhCheng kat Cineleisure..

Nih dia Gani Pasemboq.. Sentiasa ramai orang.. Kat food court nih ade beberapa kedai pasembor..aku harus la carik yg mana rupa kedai lagik lawa kan.. heheheh.. But i made a right choice here..

Tapi pilih kedai Char Keuw teow menggunakan kaedah yg sama adelah tidak berhasil.. ade lah tidak sedap.. huhu..

Pehtu sebelom balik bungkus Rojak buah 101.. kat area food court cina sebelah tuh.. SUPER DUPER best!

Sikit jek hasil shopping untuk diri sendiri hari ini.. Lebih banyak focus untuk makan.. hehe..

Malam tu tido lena dengan perut kenyang dan senyuman :)

Farina said...

Dot, ada lagi satu tempat kan yang jual pasembor and lain2 tapi tempat dia bukan foodcourt.Dia cam gerai2. Betul2 sebelah hotel (I tak ingat nama hotel) dekat Padang Kota. I rasa kat Foodcourt tuh cam tak best sebab cantik sangat (hehe). Makan kat gerai2 tepi jalan cam best sikit :D

DOT's hubby said...

I love you wife....jom pekena Line Clear satu...hehe

dot said...

Mommy F.. hehe.. dah terlambat la..chek dah balik KL.. hehe.. takpa takpa..next time ;)

Husband.. I love you more.. anytime darling..anytime.. hehe

Ekin said...

Ina,

Parking kat LCCT tu bape hengget sehari yek?

dot said...

Ekin. Tak salah i Rm36 per day..Cuba tgk kat website dia..Kitaorg pegi penang arituh kena total of RM100.

Ekin said...

Thank u.. Ina, x kenal saya dh ke? kita kan sekolah sama MES dulu.. hehe.. lama dh baca blog ni senyap2.. hehehehe.. :)

Granny Hani said...

tersinggah di sini..suka tgok anak berdua ni, sama cantik,sama padan.

dot said...

Ekin aka Syikin Hamzah. Of cos i remember you. Dah lama dok carik kat fb tak pernah jumpa. Huhu. Sorry la lama sgt nak reply msg. Saya tak prasan ade komen masuk. Huhu. I've follow ur blog. Will msg u soon.