Sunday, October 24, 2010

Our side of the story

So much has happen since i last blogged. So much so sampai tatau nak start balik kat mana. huhu.

Opah was sick and hospitalized last week.
Berlumba lumba la opah dan kucing2 kitaorg amik turn masok sepital. huhu.

That monday morning, dia dah tak sihat..tapi masih larat bangun.. so after ayong dah siapkan breakfast and nasik dia..we went off to work..
Bile petang, leman balik keja and tengok dia dah muntah kat situ..since 11am.. and dah tak lalu bangun.. bila bagi minum pon muntah balik..
So me and ayong on the way from work terus gi poliklinik kat kota damansara..nak request house call.
Banyak plak org sakit hari isnin nih.. ishk.. siap doktor ade banyak appointment with patients.. mangkok betui. so doktor pon suruh bawak jek pi sepital. lagipon opah dah tua. so off we went to TMC..

Masuk A&E.. memang senang la kan..kata nye sepital private..duit nye jek la yg tak senang.. haihh..

Neway..time like this la aku makin bengang and menyampah jek ngan anak opah yg dok seremban tuh..[after this will be mentioned as "that person"]

Bile time bercakap.. mengalah kan professor madya.. bergadoh mengalah kan samseng.. tapik bile it's action time.. cakap tak serupa bikin.. hampeh..

Some say membuka pekung di dada.. the thing is.. it's not technically my dada and my pekung.. so i just don't give a damn.. [i would swear using more vulgar words but my dad is reading my blog. pftftt. :P]

Mase opah sakit bulan satu hari tuh.. bile dah masok sepital boleh plak turun kl tengok mak dia kat sepital.. tapi selama dekat 3 tahun  kitaorg jaga opah.. NOT EVEN 1 PHONE CALL!!! What do you call that eh?

Mase marah kitaorg beriya2.. Among the harsh words that being thrown our ways were:

- Pandai2 amik opah bawak pegi KL --> Hellow you idiotic person.. kalau kitaorg tak amik opah pon, dia dok nanges sorang2 kat kampong macam la orang tu balik tetiap minggu tengok mak dia kan.. cucu2 yg di kutuk nih selalu lagik balik tengok opah diorang ok.. padahal mase tuh that person and his family duduk like 20 minits away from opah.. balik raya pon tak..

- Dah sakit baru nak hantar --> Hellooww... dah mak sendirik kan.. tak kisah la sakit ke sihat ke.. it's still your responsibility.. look it up in the internet I'm sure you can find's sumthing under "taking care of your own parent".. duhhh...

- Pandai la uncle nak jaga mak uncle --> this one referring to petapa dia menggelabah nye nak suh kitaorg hantar balik seremban kalau bole on the nite opah was discharged.. macam la aku keja kompeni bapak sendirik anytime bole take time off nak ikut kehendak dia.. kasik perintah macam aku kuli dia.. kang aku lempang kang,..huhuhuh.. Bile dah kalah tak de point nak bergaduh ngan aku.. siap tengking aku cakap.. "kamu sedar tak dengar sape kamu bercakap nih?" cehhhhhhh..Ade aku kisah? Tu pon dah cukup bagos aku tak mencarut sebab mengenang kan dia lagik tua berkedut dpd aku..

Banyakkkkk la lagik mende2 menyakitkan ati kalau nak recall balik.. especially those yg di ungkit2..

Hell..siap ungkit mase aku kawen dulu tak ajak dia naik menepung tawar! hello.. SUKE ATI AKU LA!! wedding aku.. bukan wedding anak ko..

The thing.. out of all this,, yg kesian nye opah.. haihh..
Dia bukan saja marah2 kitaorg.. tapi mase opah dok umah dia tak sampai 2 bulan tuh.. pon dah berperang mulut ngan bini dia.. haihh.. patut la opah takmo balik sana dah.. opah prefer kitaorg hantar dia balik kampung dok sensorang pon takpe..

So salah sape sekarang? even tho this is our side of the story, i can tell whatever wrong doing he may claimed we did (tho i doubt it), we did it in the interest of opah.. Lagipon bukan nye dia hantar duit 500 tetiap bulan ke ape ke.. so sila jgn banyak cakap eh..

The moral of my story today is.. let it be a reminder to us.. sok sok bila parents kita dah tua.. harap2 kita tak jadik macam that person.. harap2 kita jadik anak yg bertanggungjawap menunai kan kewajipan kita pulak sebagai seorang anak,..it's the LEAST we can do to repay our parents for all the things they have done to us.. Insyaallah..

Untuk that person.. no matter how pissed you are with your mother for whatever reason..she is still your mother.. ingat tu!

Untuk other person yg tak tau ujung pangkal tapik nak side with that person.. sila jgn sebok kalau tatau apepe eh.. setakat dengar that person meroyan sensorang..korang belom dengar lagik aku meroyan nih.. nih baru sikit nih.. so BUTT OFF!

Harapan aku..cepat2 la maid kitaorg sampai.. huhuhu.. sebab opah sangat manja and mengada2 kalau dok sensorang dia ade tendency takmo makan.. pehtu sakit.. haihhhhhhhh.. sabor jek la.. Aku nak jugak carik day-care for elderly, tapi susah gile ok nak carik area sini.. kalau ade pon non-muslim punye..so takut ade issue on food plak nanti kan..huhuhu.. kalau korang ade tau sila bagitau aku eh.. day care yg pagi boleh hantar..petang boleh pick up..Bukan yg jenis hantar tak pick up pick up.. hehehe..

1 comment:

Farina said...

Ada gak jenis that person in my family. Rasa nak lempang tapi sebab die lagi tua dari kita kan. Sabar lah Dot, opah u tahu sapa yang sayang dia sape yang tak.. Carik maid pun kena carik betul2. Dulu arwah opah pun maid jaga, dok gaduh je selalu. Pening kepala. Take care!