Friday, November 26, 2010

IUI #1: Remaining (part 2)

Dan pagi itu, kami pon meneruskan perjuangan yg belom selesai..cewahh..

First thing first, aku kena teman dia nih pegi bagik sample.. hahahhaa..

 Ini dia sperm donor saya.. hahahhaah.. of course la kena pakai sperm laki sendirik.. kang anak aku kuar rupe macam brad pitt kang kontroversi plak.. hahahhaa..

*Farina babeh, seperti yg di janji kan tiada gambar-gambar 18SX..hahahha..kang nightmare plak bapak aku 3 hari 3 malam kang :P

Pagi tuh leman yg buat muke lagik cuak daripada aku.. HELLLLOO.. macam la dia yg nak kena rodok and ronjang kejap lagik.. over tau.. padahal macam tak biase buat ape dia nak kena buat pagi tuh..hahahha..


Bila aku cakap kat dia.. jawapan dia.. "mmg la tak biase.. nih kat clinic!" hhahahaha.. naseb la kan.. at least takde nak kena cucuk ke ape.. bawak bersyukur sket plis.. hehhehe..

Lepas tuh kitaorg pon gi tapau nasik lemak lauk paru and ayam..and balik umah makan laju2.. It will take around 30 - 60 minutes of sperm wash.. or whatever it is call.. the process to seperate the best quality sperm from element2 yg tak penting..hahahha.. Neway, darling husband's result is A++ ok.. bravo darling.. tengah stress pon leh perform A++ kan.. hahahhaha..

Tu yg best sepital dekat ngan umah tuh.. nak kencing pon boleh balik umah..hahahha..So lepas makan tuh pegi la klinik balik..

[Note: I'm fully aware that cost of IUI or any other fertility treatment is lower especially in LPPKN as compared in TMC.. sebab aku rase government subsidi kot.. cuma personally aku selesa kat TMC nih..sebab 5 minit jek kot dari umah..this will contribute so much to my much needed stress free environment...aku tak kata private lagik bagus.. terpulang la pada hak individu masing2.. dan seperti yg cakap banyak kali..it all depends on rezeki daripada yg Esa.. Personnaly, fertility treatment nih tak kisah la ko buat kat mana pon..ade lah tak best, so we will try our best within our means to be as comfortable as possible..But I'm more than acknowledging how successful LPPKN is..so for those yg nak pegi LPPKN, sila check out this website.. http://www.littlemamadiary.com/ ]

Tunggu dalam setengah jam sebab sperm belom ready.. lepas tuh kitaorg pon masuk la day care ward.. The same room mase dok tunggu mase nak operation arituh.. hehehe.. actually they have a special room kot untuk IUI and IVF (mase transfer tuh).. Tapi penuh hari nih.. so they make do they normal bed.. Tapik naikkan bahagian bawah katil..Kira macam baring kaki terangkat sikit la..

Tadaa.. poyo ok nak jugak pakai cap tuh padahal tak payah pon takpe..hahahha.. mana la tau kot2 kang rambut aku cicir termasuk plak kat tempat2 yg tak sepatut nya..hahahha..nayee..

Since this is my first time.. harus la aku agak cuaks jugak kan.. seb baik leman ade teman dalam bilik.. Bila doktor masuk.. he's very gentle and considerate.. (tak macam mase aku buat HSG dulu.. terus kena ronjang jek.. pehtu bila keras kan badan siap kena marah lagik..sob..sob..).. nih kejap2 jek doktor akan tanye.."Zarina..are you okay?"..sambil buat muke concern gile.. And he always update is whatever he's doing down there..hahaha..
For me.. sakit jugak la mase dia masukkan ape mende tah nama nye tuh untuk bukak faraj.. similar to mase buat pap smear kot.. hoii.. kalau macam tuh sakit jugak la buat pap smear tuh ek.. huhuhuh.. bayangkan besi yg di ronjang.. hahahhaa..err..aku rase macam besi.. leman kata rupe macam plastic jek..it does'nt matter.. yg pasti sakit dan tak best rase dia.. hahhahaha.. lepas tuh doktor amik catheter.. panjang okey macam bekas jarum yg muncung dia ade plastic panjang macam oksigen untuk aquarium ikan tuh.. hahahha..relevant tak aku punye perbandingan? Kira nye panjang enuf untuk reach sampai atas uterus.. Doctor akan letak sperm yg telah di process tadik kat atas..kira nye lepas tuh kalau ko bangun pon sperm tuh tak tumpah la.. hahhaha.. (kalo nak exact process with medical terms sila lah pegi google sendirik ok)..

Tapik kejap gile.. tak sampai 5 minit kot dah siap semua.. yeayyy.. so all in all.. bearable la process dia.. yg paling sakit pon mase masuk alat pengengkang tuh jek.. mase dia masuk catheter and sperm tuh semua tak sakit pon..

Lepas tuh kena baring 45 minit - sejam.. Tapik kitaorg poyo baring sampai sejam 15 minit just to be sure..hahahha.. kan tadik dah cakap..kalau bangun pon tak kuar kan.. Tapik doctor letak 2 stage.. satu atas skali..and sperm yg grade rendah sikit.. dia letak kat bawah sikit..and it took at least 45 minutes for the best sperm to travel to reach the eggs.. (sperm yg kat bahagian bawah tuh)..
 
 Waiting time..Budak nih dah boring la nih tunggu bini dia terbaring jek sejam..nak join dah la tak boleh kan..hehe..

And yg paling best..lepas tuh doctor bagi aku mc 5 hari untuk aku berehat..yyaaahooooooooooooooooo.. ilang semua rase sakit tadik.. hahhahaa.. walaupon boleh jek lepas ko IUI ko masuk keja balik.. but you'll subject yourself to stressful environment la kan.. dengan stress driving dalam jam lagik.. so dah doktor kasik can berehat tuh..takkan la aku nak banyak songeh plak kan.. terima saje lah dengan senyuman yg dah besar macam mulut julia robert tu..hahahha..


Last but not least..What is the success rate of IUI?


I have this conversation with one of my good office fren (a guy)..and he asked..
"So by doing this confirm 100% you will be pregnant is it?"
hahahahahahahahahhahaha..kelakar.. i laughed hard.. and replied..
YOU THINK YOU'RE GOD IS IT? Where can get 100%.. even IVF pon maximum 50% only... IUI is between 15-20% each cycle..(lebih kurang la stats dia..kawan aku nih jantan belom kawen plak tuh so kalau stats aku salah sikit pon takpe..hahaha..yg pasti CONFIRM bukan 100% success rate)..

So now I'm in my 2WW (2 weeks wait)..Surprisingly, it does not bother me that much.. sebab aku bace forum2 omputih..semua macam obses nak test la ape la.. alhamdullillah nih masuk hari ke 6 lepas IUI, aku masih leh rilex..sambil lepak layan channel E! dan kucing2.. and OCCASIONALLY working from home.. hahahha.. sumpah susah ok nak toggle between work and facebook :P

Wish us luck ye youols~

5 comments:

C-I-K-I-N-T-O said...

menarik-menarik...I like it so muchoooo <3

thanks for sharing..insyaallah berjaya punya tuh..I pulak yg berdebau..hee

gaya pki cap tu mcm Guiliana dah :p

PoGee said...

aku tak sabar nak dengar good news dr korang...Insya Allah...aku doakan yg terbaiks tuk korang...semoga success!!

tumpang gembira...

nita_291 said...

ina,

insyaAllah berjaya. jgn lupa update.

Zuraida said...

reading this teringat cerita JLo the BackUp Plan tu...hahahaa...kelakar. anyways, insya-llah success!!! just rest and relax kay, jeles aku ko dapat MC 5 hari!!!

hugs!

zybear said...

thanx for ur update. kelakar bila baca bab kena ronjang ngan besi tu..
we hope for the best for u n hubby

kami pun tgh cuba IUI 2nd cycle. first buat IUI dlm keadaan tensen+tak seronok (both gyne n me) pastu dok masam jer mana laa nak lekat. sekarang gi doc yg we both fully comfortable with. tak kira la pasal duit asalkn selesa n STRESS FREE!