Monday, September 20, 2010

Cerita Hari Raya Si Dot

Err..Dikala semoarang tengah sibuk update post raye..
Aku eksaited pasal Taiwan tak abes2.. hehehe..
Macam la aku beraye kat Taiwan pon.. hehe..
Aku beraye kat Kampung halaman suami terchenta..
Tapah yang dia claim same taraf cam Taipei tuh..hahahha..
Kalau sebut laju laju 30 kali mungkin nak dekat sama la bunyik dia kan..

Satu hari sebelom 1 Syawal..

Tahun nih since raya hari jumaat, the day before baru memula kan perjalanan balik kampong..(biase nye kalau raya hari isnin ke..selasa ke.. sabtu before that dah balik and dapat la puasa kat kampung plak kan)..Tapi nih Khamis tuh Husband busy keja lagik..(blame the husband..haha..padahal seb baik la orang tuh keja..sebab bini tgh gelupur packing barang..)..seelok dia balik keja jek abes kemas.. Lagipon taun nih first time anak2 jantan kesayangan kitaorg beraya sendiri di perantauan..sob..sob..sedeyyyyyy..So taknak la tinggalkan diorang awal sgt kan..

yg best nye.. Highway langsung tak jem..maybe semuaorang dah balik kot.. Bagos! Tak sesak paler otak aku.. hahahha.. iyo sangat la tuh sesak paler otak konon.. akak bantai tido daripada tol kota damansara sampai tol tapah youolss.. hahahahha..Naseb la kan.. Orang tuh nak balik kampung dia konferm eksaited takyah nak teman2 :P

Sampai je umah nenek, dah penuh dah ngan adek badek ibu mertuaku..
Mmg meriah la raya kat sini sebab ramai orang..and their family + extended families are very close wif each other..

Paling best bile mak mertua aku buat acara baling duit (nih style org johor nih..kalau org kawen mesti ade baling duit syiling)..tapi nih duit ringgit yg melayang-layang turun.. So ape lagikk.. dengan aku aku sekali berebut ngan bebudak tuh semua.. hahahhaha.. ganas2 siyot bebudak kecik tuh.. 1st round aku berjaya kutip 27 hengget.. hahahha.. 2nd round aku injured terus just nak dapat 2 hengget! haha.. sudah nye sampai ke Taiwan kaki aku sakit.. Leman lagik best.. dia berjaya merebut hadiah bonus.. time mak dia lambung note seratus.. wahhhh..lumayannn.. dah la plak tuh dia takmo bahagi 2 ngan bini plak tuh..cehh.. kedekkkssssss.. hehehe..

Di kala kaum adam pegi semayang raya (plus some of the kaum hawa..hehe)..the rest of us posing for the camera.

Me wif Husband & Miyul.. Miyul siap tutup mulut takut kamera aku detect smile cepat sangat sebelom kitaorg ready..hehe..

Tetiap taun aku mesti banjir tiap kali salam ibu mertuaku.. huhuhu..bukan la sebab aku nih banyak sangat dose okeh..hahaha.. akak kan menantu yg baik..hikss.. tapi sebab aku sedih teringat arwah mak aku sendirik.. Pesanan terakhir arwah ialah: "Mesti layan mak mertua baik baik (padahal mase tuh aku belom kawen pon..sob..sob..sedeyyyyyyyyyyyyyyyy bile teringat) and ibu mertua ku mmg banyak la tolong kitaorg.. and layan aku dengan baik.. (walaupon aku sengal tak pandai masak..huhuhu)..I am indeed lucky for having such a lovely MIL..

Sekali paip air mata dah terbukak..memang susah la nak tutup.. bile salam ngan suami komfem la aku nangis sebab aku banyak dose.. kwang kwang kwang.. heheheh.. selalu aku mintak ampun in advance untuk dose2 tahun depan sekali..hehehhe...Time salam takde org tangkap gambar..so hanya leh tangkap gambar sendirik lepas dah abes salam.. hehehe..I love you Emmet!

Lepas dah selesai sessi salam bersalam side family Leman..kitaorg bergerak balik Ayer Tawar/Sitiawan/Malim Nawar pulak... the upside of kawen ngan orang dekat okeh.. hehehe..

Since raya jatuh ari Jumaat..by the time kitaorg nak sampai Sitiawan (umah mama baru), Abah and the rest of my family dah balik Ayer Tawar balik (umah abah).. Sejak abah kawen baru.. in a way kitaorg ade 2 umah la.. tapi umah Sitiawan tuh lebih active untuk aktiviti kekeluargaan.. huhhuhu.. Umah Ayer Tawar kitaorg jek la yg slalu lepak and tido.. tuh pon bile nak makan slalu mama dah bekal kan.. hahahhaha..

Since kitaorg dah on the way to Sitiawan.. terus kan saje lah gi beraya kat umah mama..

Us wif my new mama

Us wif my new siblings

Lepas tuh lepak skejap..mintak diri nak balik umah nak beraya ngan Abah and family plak.. huhuhu.. sebab petang tuh kitaorg semua (family aku + family baru abah), semua nak balik Malim Nawar plak menziarah pusara arwah mak.. siang nye tuh diorang semua (family aku excluding aku ngan leman + family baru abah) dah menziarah pusara arwah suami lama mama tuh..hahahha..gile kompleks..lantak ko la labu nak paham ke tak..
Balik umah Abah..aku melalak lagik..huhuhuuh..hari nih saje tah bape kali aku nanges.. seb baik la pakai waterproof mascara.. huhu..Tetiap taun especially sejak mak dah takde.. konferm aku nanges setiap kali salam abah..syahdu gile rase nye.. sob..sob......
Dengan Ayong aku tak nanges sangat dah..sebab aku dah ready nak senyum.. bila sambut duit raya daripada Ayong..wahahhahaha.. gumbiraa..Thank you Ayong..nak lagik taun depan plisssss.... Tetiap tahun selain Husband, Ayong and Boy akan bagi aku duit raya.. yessszzaaaaaaaaaaaaa.. hehehhe..

Wif Boy..maybe tahun depan dia beraya kat Kelantan dah kot? hehe

My beloved family (plus adam my BIL yg ikut balik Ayer Tawar sebab nak gi beraya umah awek dia kat Manjung :P)

Aidilfitri 2010.. Masih in honeymoon mode :) [hopefully taun depan dah babymoon mode plak..aminnn]

Lepas dah selesai ziarah pusara arwah mak, kitaorg semua serbu umah nenek husband plak..Beraya sampai lebam..

On hari raya ke-2..Wif my adorable niece and nephew..
Raya kedua kitaorg busy beraya kat umah sedara mara side arwah mak aku kat Ipoh..dari tengahari sampai ke petang, then we return back to Tapah.

Raya ke-3 dah gerak balik Kota D, since bag baju nak pegi Taiwan besok nye masih belom abes berkemas.. hehehhe..
Us on the way back home..

All in all, a very fulfilling raya.. Puas beraya 3 hari suntuk.. Lepas tuh sambung beraya kat Taiwan plak..hehe

Selamat Hari Raya youolls.. Enjoy the open houses~orang kawen~orang bertunang~

No comments: