Sunday, September 26, 2010

Taiwan Adventure: Day Two (Part 1)

*Stories are in malay..but reviews will be in English*
After much rest last nite, We are ready to start our morning..
Kol 6 pagi dah terang benderang ok macam pukul 730 kat Malaysia..

Hotel nih bagi breakfast voucehr kentaki..
Kentaki plak kena la menapak beberapa langkah kan..

So bila turun kat lobby hotel pagi tuh..akak dah siap la tanye kat orang tuh..which way is kentaki..pehtu dia nak tanak jek jawap..turn right and go straight..
Finee..ekshen plak minah taiwan nih pepagi (staff sebelom tu semua baik2 belaka)..kitaorg pon kuar la pintu hotel..Pehtu turn right..Jalan punye jalan..Kaki dah lenguh.. kentaki tak nampak jugak! Tadik perut lapar lite2 terus dah berlagu cam tak makan 3 hari..huhuhu..

Lepas kaki pon dah sakit.. akak nak ajak jek abang leman tuh patah balik hotel kan.. meh sini aku sound sket amoi yg suh turn left then straight jek tuh..
Dah nak sampai Airport kot kitaorg berjalan kaki pon rase nak patah (statement tambah ajinomoto)..hehehe..

After 1 big circle..tetiba ternampak pintu kentaki..hahahahhaa..
Akhirnya..sampai jugak sebelom masuk waktu zohor kan.

Bila sampai jek depan kaunter kentaki tuh..Sekor staff pon tak cakap omputih..uuwwaaa..
Kang ade aku termakan babi nih kang.. huhuhu..
Weols cakap omputih dah campo2 ngan bahasa baku dah.. tetap la setan tuh cakap mandarin ngan weols..
Lepas tuh pakai la bahse isyarat..

Seb baik lepas tuh dia tunjuk menu omputih..walaupon dia sepatah aram takleh cakap omputih.. yg basic pon tatau ok youols.. not even.."I'm sorry. No english!".. huhu..
Kitaorg pon order la..2 set sesame bun wif egg and potato salad..(nih kira free la..boleh choose from breakfast set kan..)..2 teh tarik (tapik dia belasah jek bagi kitaorg teh ais pepagi bute..huhuh..)
Pehtu aku mintak la leman tambah hashbrown 2 kan.. Skalik bila nak bayar..jadik dalam RM17.. humang aiiii..mahal gileeeeeeee.. biar betik mangkok nih..
Ikot kan leman..dia pakai ulur jek duit kan..Aku harus la tak puas ati kan..Takkan hashbrown 2 sampai 17 hengget..

So aku dah bising2 kat situ..Leman cakap tengok la resit dulu..Bila dapat resit.. tengok2 dia charge semua food aku..

Dengan language barrier..camne aku nak cakap ngan setan nih dah salah charge nih? huhuhuhu..Tapik sebab akak terel kan youols.. bahse isyarat akak cukup bernas utk menyampai kan mesej..

"Bahlol.. hashbrown nih aku bayarla.. tapik lain2 nih kan ade voucher tuh kan..apsal kau charge aku lagik?" huhuhuhu.. lepas aku berjaya sampai kan mesej di atas.. dia pon terpaksa la panggil supervisor dia.. nak refund duit aku balik..hehehehhe.. baru puas hati..

Tengah2 tunggu tuh.. bila flip belakang voucher..
Nampak ade peta ok..hahahhaha..

Bangang jek laki bini pusing2 2-3 blok padahal dah sah2 ade instruction belakang voucher.. patut la awek hotel tadik kerek jek kan..hehehhe..
Huiyooo..Baru citer pasal breakfast,..dah panjang berjela..huhuh..Dot rase kena pecah kasik 3 beberapa part la entry for day 2 nih..
Lepas dah kenyang..Kitaorg pon sambung la perjalanan..

Hari nih nak venture outside of Taipei..Nak pegi nama tempat nih Jiufen and Jiguashi..(details nanti kat 2nd part ok. Nih nak cerita journey je dulu)

 At the start of our journey..Buruk jek sorrounding buildings tu kan..patut le leman cakap standard tapah jek..hahahha



Exit Z6.. Hotel kitaorg dekat ngan banyak exit..exit2 nih pon sebelah2 je ngan each other..Tapi most of the exit nih takde lift ok..tetiap pagi dan malam..banyak nih la tangga nak kena naik turun..pagi takpe lagik..turun tangga kan..bile malam gigil gigil pale lutut aku nak kasik sampai atas..huhuhu..
These are the underground malls.. Dah pukul 9 pon tak bukak lagik kan..Tapi kalaui malam happening gile tempat nih..

Nampak tak signboard tuh..Z, K, Y and R tuh semua underground mall..ade 4 semua nye..panjang2 lak tuh satu stretch..i gune 3 hari nak abes kan semua mall tuh..tuh pon macam jalan ngelat2..tak kaver sampai abes..huhu..Tapi faveret aku R..

Aku carik kat Trip Advisor..nak pegi tempat nih.. naik train sampai tempat nama Ruifang..pehtu sambung naik bas..agak2 20 minit..lalu 7-11..sila la tekan loceng untuk turun (jiufen).. Jiguashi plak tambah la lagik 5-10 minit perjalanan".. So destinasi pertama.. Railway station..Nih bukan MRT station tau youols. Tapi dia sebelah2 tuh jugak la..

Daripada jauh.. stesen ketapi Ipoh lagik cantik ok youols. huhu. Tapi bila dah masuk tuh takde la nampak buruk sangat kan..

Inilah dia rupe station ketapi ipoh tuh youols.. huhuhu..

Tapik kau tengok haa.. Cakap cino belako..Haa sudah.. camne kitaorg nak paham ni..

 Nih bile dah masuk dalam.. Penuh cakap cine.. Tour agent aka dot tengah juling bace papan hitam..huhu..

Ade la celah2 tuh destination cakap omputih..tapi naik juling mata aku carik..takde satu pon tulih "RUIFANG".. huhuhhuhu..

Seb baik nampak ade Visitor information counter.. And kat situ ade english speaking guide.. yeayyyyy.. So dia tulis kan something kat kertas.. Pehtu ajar serba sikit.. Pehtu suh pegi tunjuk kertas tuh kat kaunter tiket.. That was easy..hehehhe.. Once dapat tiket..sengih la aku kan..

Youols tengok tiket tu.. penuh cakap cine jek kan.. so nampak la huruf 4 tuh.. assume confirm la platform kan.. so follow jek la arrow semua..
Signboard semua cakap cine youols..So kitaorg guna la kekdah mix and match.. Nampak no. 4..betul la tuh platform 4..hehehe..

 Ini tengah menunggu train sampai kat Platform 4..

Wahhh..tengok la muke gumbira aku..dah berjaya naik train nak pegi Ruifang..

_____________________________________________________________________________

Tapi senyuman kitaorg tak tahan lama.. Bila sampai satu tempat nih nama Keelung..Kitaorg tengok semua orang dah turun.. Tinggal aku ngan Leman jek buat muke cuak kat situ..hahahhaha..

Pehtu naik plak makcik cleaner..Hah sudah.. confirm dah salah nih kan..

Aku pon sengih2 pegi la approach makcik cleaner tuh..

"Excuse me.. we want to go to Ruifang (sambil sua tiket kat dia).. Are we on the right track.."

Ching chong ching chong..mandarin mandarin mandarin and more mandarin..

uuuwwaaaaaaaa...mokcik... saye nih belom khatam cakap cine nih mokcik..Kalau setakat nak cakap tenkiu ngan good morning tuh reti la saye.. Sudah nye aku buat muke kesian jek kat situ.. sambil geleng2 kepala tanda tak paham..

laki aku sedap jek dok tunggu kat seat.. mentang2 dia ade tour guide persendirian.. dia biar kan ajek aku terkapai kapai kelemasan kat situ..huhuhuhu..

Pehtu mokcik nih pon guna kan la kepakaran bahse isyarat dia..
Dah sebab aku pon ade matching skill set nak paham bahse isyarat + mandarin.. kitaorg pon turun la train tuh..

Dia bawak terus masuk train lagik satu depan tuh.. Siap terus pegi kat tempat drebar ketapi.. Trus makcik tuh..

Chong ceng ceng cong cheng.. chong chong ah lim ah kaw ah mei.. (sambil tunjuk2 kat kitaorg..)

Pehtu aku cuba la nak membantu kan.. aku tunjuk la tiket aku..

Pehtu turn drebar ketapi tuh plak rupe cam nak tercirit.. Dia tengok aku cam nampak antu jek.. huhuhu..
sambil cakap "Ok.. OK.." ,, huhuhuhu..

Mampuih.. aku rase khamus english dia had Ok Ok jek kot.. ape yg ok pon aku tak tau..
 
Aku harap betul la makcik tuh kasik penerangan.. hahahahha...jangan tetiba aku dah sampai Kaohsiong kang sudah..hahahha.. (Taipei kat Northern part.. Kaohhsiong is South of Taiwan)..

Seb baik ade makcik tuh tulung ok.. nak jek aku pelok dia tande time kasih..tapik kang kena sexual cas  harrassment tak pasal jek kan..huhuhu..
Drebar train tuh bile train dah jalan sket jek..terus cepat2 tutup pintu..hahahha.. (pintu tempat khas drebar)..
Tinggal la aku ngan leman jek satu train tuh..
Walaupon leman tangkap gambar nih nampak semua lemak2 perut berlipat..tapi sebab aku nak ilustrasi betapa kosong nye train tuh kan..akak rela youols..sob..sobb..

Untuk mengatasi rase cuak yg tinggi..Kitaorg pon main la tangkap2 gambar.. sambil buat muke rela jek tah kemana la train ni nak bawak kitaorg kan..hahahha..

Leman tanye aku: "Yang..kita nak pegi mana nih yang?"

Aku jawap senang jek: 'Entah..sayang pon tak tahu.. Kita ikut jek la.. tengok kang sampai kat mana pehtu kita carik la.." hahahahha.. convincing tak tour guide leman nih?

Ye laa.. tanye aku buat ape.. aku bukan paham amende makcik tuh citer ngan drebar train tuh.. Pehtu tetiba jek drebar yg jugak tak reti cakap omputih tuh kata ..Ok Ok.. so OK la agak nye kan..hahahhahaha..

Bila sampai next stop tuh.. drebar tuh bukak pintu.. suh kitaorg turun..

So turun la kitaorg tah kat ceruk mana tah aku pon dah neves lupa nak tangkap gambar tempat.. hahahhaa..

plak tuh station nih ader 3 platform.. so yg mana satu pilihan hati?

Sumpah kitaorg ikut jek gerak ati aku..hahahahhaha..
Lepas gamble jek pilih satu platform, nampak ade pakcik nih tengah tunggu train..

Mase tuh dia tgh sengguk sengguk tetido.. Tapi dot buat muke seposen jek kejut dia..hahahhaa..
"Excuse me..excuse me.. pehtu sua tiket tunjuk ruifang kat dia.. sambil buat muke kesian .. (ohh..I'm getting good at this man..hahahha"..leman seperti biase tunggu 5 langkah kat belakang.. tsskkk..sajek tau dia buat bini dia macam nih..huhuhu..

Bile aku complain.. jawapan dia senang jek..

"Ye laa..abang kan ade sayang.. sayang kan terer.. sayang kan tour guide abang.."..

Huhuhuhuuh.. If you say so husband..if you say so..

Mase nih tengah tunggu train yg betul.. Seb baik pakcik tido tadik tuh cakap English..tapi dia macam confuse gile apsal kitaorg ade kat station tuh..hahahha.. ye la..tiket kitaorg tunjuk.. "Taipei -> Ruifang".. Tetiba macam landing tengah jalan kan..hahahha,..

Walaupon dia tau English..tapik takde la fleunt cam professor TOEFL ke kan..huhuhuu..so malas la aku nak explain susah payah kisah suka duka kitaorg nih tadik..hahahhaha..aku cakap take wrong train jek..naseb kau la paham ke tidak kan..

Bile train yg sebenar sampai.. kitaorg laki bini gelak.. hahahaha..

Sebab train tuh ade lah train.. get it? Macam train macam Keretapi Tanah Melayu tuh.. kaler oren lagik..huhuhuu.. Yg kitaorg belasah naik tadik set2 macam LRT.. Patut la tiket tuh ade tulis seat number gerabak number bagai..hahahhaha..

Seb baik Ruifang tuh next stop tuh jek..Kitaorg berdiri jek pon ..And we safely arrived in Ruifang few minutes after..

Adventure belom abes.,.bila dah sampai Ruifang kena naik bas pulak..hahahhaha..
_________________________________________________________________

Taiwan Review #3: How to go to Jiufen/ Jiguashi from Taipei Railway Station

From Taipei Railway Station..purchase tickets to Ruifang (pronounce Rui-feng).. Get help at the Visitor Information Counter if in doubt.. Once you purchase your tickets, go the the correct platform.. Most screen display chinese only.. except for the train time.. MAKE SURE YOU take the train with the correct time.. be it few minutes apart.. Train to Ruifang is orange in colour and has assign car and seating..Good Luck! 
Once in Ruifang..Make your way to the exit.. You will see a lot of signboard and arrow showing Jiufen & Jiguashi.. If in doubt, there's another Visitor Information Counter at the station with english speaking guide..

Once you exit the station, Wellcome supermarket is across the stress (can be clearly seen from the station main entrance)..Wait for train to Jiufen/ Jiguashi.. You can use your Easy card here..Fare is less than NT$30 per way..and journey will take you to Jiufen in around 20 minutes..

You may want to go to Jiguashi first to see the gold ecological park.. In this case, stay in the bus as Jiguashi is the next (final) stop.. Once you're done with Jiguashi, take the bus for the opposite way at the same bus stop. (ask the driver to be safe). Press the bell when you see "Henry cat store" on your left, or if you miss that, 7-11 is on your right. Jiufen old town street is just ahead (you'll see the big crowd).
_______________________________________________________________________________

Ok youols.. Panjang gile dah post nih.. In part 2 nanti will put more pictures on Jiufen and Jiguashi pictures..

No comments: